Kool is er niets bij, zo hard groeit Dopper. De duurzame waterfles met een boodschap is inmiddels in het bezit van een op elke tien Nederlanders. Omdat Dopper verder gaat dat een mooi design flesje, zocht de social enterprise een goede en leuke manier om festivalgangers in het hele land een eye opener te bezorgen: er drijft echt gruwelijk veel plastic in onze oceanen.
Uit dit project is De Reactor ontsproten. Het samenwerken met verschillende disciplines, het beantwoorden van een complexe vraag, conceptontwikkeling en een organisatie die iets goeds wil doen voor de wereld; al deze ingrediënten kwamen samen in dit Dopper project waar Reactor bedenker Fanny Evers als freelance projectmanager en communicatiestrateeg betrokken was. Drie van de toenmalige teamleden zijn inmiddels Reactor leden. We werkten aan dit project vanuit onze individuele disciplines, die gebundeld nog meer waard werden.
We startten met een brainstorm. Samen met teamleden van binnen en buiten Dopper kraakten we deze noot in drie kwartier. Het grove concept “Vet, een enorme golf van plastic, je moet het echt voelen!”, werkten we in een interdisciplinair team uit naar de ‘plastic wave’ die inmiddels het hele land heeft gezien. We organiseerden de marketing en waren zelf ook niet vies van een ritje in de wave.
Na een knalbrainstorm met teamleden van binnen en buiten Dopper stond het plastic wave concept: een golf van 5.000 plastic flesjes (het aantal flesjes dat we met z’n allen gebruiken, elke vijftien minuten) en honderden foto’s van blije en meer bewuste festivalgangers die ‘ride the plastic wave for clean oceans’ deelden via hun social media accounts. Het concept werd in San Francisco gebruikt om Dopper aldaar te introduceren en wordt nog altijd in Nederland gebruikt op events.
Fanny Evers – als projectmanager en marketing strateeg
Vera de Ruijter – als creative spirit
Peter Schermer – als 3D tekenaar
Evelien van der Zaken – als grafisch ontwerper
En meerdere Dopper members
Voorjaar 2013
Conceptontwikkeling, 3D ontwerp, Bouw, Marketing