Image
Top
Navigation

PostNL | Onderzoek

Een nieuwe rol voor de postbezorger.

Waarom werkten we hieraan?

De brievenmarkt krimpt jaarlijks met zo’n 14%. Wel zijn er 22.000 postbezorgers dagelijks op pad om brieven te bezorgen. PostNL zoekt in diverse pilots naar nieuwe, sociale, business modellen en vroeg ons om een van de toekomstconcepten voor de brievenmarkt te beproeven.

Hoe deden we dit?

Huis-aan-huis is zooo 1998. PostNL stond achter onze out-of-the-box aanpak, waarbij we drie ‘huiskamers op straat’ bouwden, in drie zeer verschillende woonwijken in Den Haag. In deze setting, die buurtbewoners goede handvatten gaf zich nieuwe rollen van de postbezorger voor te stellen, spraken we tientallen mensen. De interviewers kwamen allemaal uit het Reactor netwerk en werden geselecteerd op hun kracht: interactie, grote nieuwsgierigheid en enthousiasme voor het vraagstuk. Tijdens het hele traject werkten we nauw samen met de managers innovatie en marktonderzoek bij de opdrachtgever.

Wat zijn de resultaten?

Dankzij talloze observaties en eye openers, waren we in staat een helder rapport te presenteren met daarin een schets van elke wijk en haar inwoners. In tekst, illustraties, foto en film namen we PostNL mee in onze bevindingen en gaven we aanbevelingen voor het verder uitrollen van het concept. Inmiddels draait PostNL diverse pilots in Nederland en wordt ons onderzoek nog altijd intern gebruikt.

REACTOR TEAM

Fanny Evers – als projectleider
Marjolijn Soelaksana – als coordinator
Hans Feenstra – als interventieontwikkelpsycholoog
Conor Trawinski – als filmer
Eef Evers – als fotograaf
Andrea Ronhaar – als interviewer
Boaz van Tongeren – als interviewer
Bob Wiebes – als interviewer
Daphne van Mourik – als interviewer
Frouke Richter – als interviewer
Matthijs Sluiter – als interviewer
Mira de Graaf – als interviewer
Teun Janssen – als interviewer
Thijs van den Anker – als interviewer

Looptijd

Mei – Juli 2015

Skills

Onderzoek, Interventie psychologie, Set design, Kwalitatief interviewen, Fotografie, Film, Verslaglegging.