Image
Top
Navigation

Dopper | Brainstorm Celebrate the Changemakers

WAT WAS ER AAN DE HAND?

Na een succesvolle eerste editie in 2015 organiseerden Dopper en Dutch op 6 april 2016 de tweede editie van Celebrate the Changemakers.

Tijdens dit jaarlijkse event komen sociale ondernemers, innovators, en eigenlijk iedereen met een (ambitie voor een) goed karma, samen om de impact van B Corps te vieren. B Corps (Benefit Corporations) zijn bedrijven die hun kracht gebruiken om sociale en ecologische uitdagingen aan te gaan onder het motto ‘Using business as a force for good’.

Publiek liet zich inspireren door internationale sprekers als Thomas Rau en Maurits Groen, luisterden naar de B-Talks van o.a. Tony’s Chocolonely en Patagonia, én dachten mee over lastige, maar o zo leuke vraagstukken tijdens de break-out sessie van Dopper. Die sessie, een brainstorm voor vijf B-Corp organisaties, werd georganiseerd door De Reactor.

WAAROM EEN BRAINSTORM?

Dopper wilde tijdens Celebrate the Changemakers andere bedrijven met een goede missie de kans geven om het publiek een uur lang in te zetten voor hun vraagstukken. Voor het publiek was de vorm na zoveel presentaties en luisteren een lekkere, interactieve wakker maker.

WIE, WAT, WAAR?

Uitdagende vragen, die mochten de deelnemende organisaties stellen. Dat het aanscherpen van vragen op zijn zachtst gezegd een uitdaging op zich is hebben we geweten. Een goede brainstorm vindt niet enkel plaats in een inspirerende omgeving met post-its; de voorbereiding is het halve werk. We spraken onze case houders en kwamen op de volgende vragen:

NUDGE | Hoe groeit Nudge binnen 2 jaar van 50.000 naar 100.000 Nudgers?
YONI | Met welke act of kindness maken we van elke Yoni gebruiker een ambassadeur?
WASTELAB | Hoe zetten we jouw plastic afval om in Waste Coins, zonder tijd en energie te verliezen?
GREENPEACE | Hoe maken we windenergie net zo cool als het rijden in een Tesla of het drinken uit een Dopper?
DOPPER | Hoe kunnen wij crowdfunding inzetten om een fanbase te creëren in de USA?

Het andere halve werk zit ‘m in de facilitatie van de brainstorm. In een uur samenwerken met mensen die je nog nooit hebt ontmoet, jezelf en je gedachten bloot durven te geven, je ingeving schetsen of what the heck, kleien… daar moet je toe uitgenodigd worden. En daar hebben we experts voor in het Reactor netwerk.

Facilitatie staat niet alleen voor de mensen aan tafel, het is ook die tafel zelf, de ruimte en de sfeer waarin creativiteit vrij kan vloeien. De Reactor transformeert een brainstorm ruimte dan ook altijd naar een echte Reactor. De Brainstorm Toolkit bestaat uit DIY houten constructies waar het papier vanaf golft. We nemen al het materiaal mee om elke ruimte tot een borrelende pressure cooker om te toveren. (De brainstorm toolkit is ook te huur, neem contact op voor meer info).

WAT KWAM ERUIT?

De resultaten waren enorm wisselend. Nudge ging teleurgesteld naar huis, omdat ze geen vernieuwende ideeen kregen. Yoni en Dopper zelf daarentegen tolden na op hun benen van het staaltje omdenken en creatief krachtpatsen aan hun brainstorm tafels. Wasted Lab en Greenpeace kwamen er gaandeweg achter dat ze zelf nog wat stappen te zetten hebben voordat ze echt klaar zijn voor een brainstorm (mental note: wij zien het ook als onze taak om op tijd aan te geven dat een brainstorm misschien nog niet het juiste middel is).

Een voorbeeld. Yoni is het eerste merk dat katoenen toxic free tampons en maandverband echt sterk op de markt weet te zetten. Hun branding, communicatie en PR activiteiten zijn om een puntje aan te zuigen. Ruimte voor verbetering zagen ze in de verbinding met bestaande klanten. Hoe kunnen ze die honderden dames aan zich binden en sterker nog, transformeren tot ambassadeurs van het merk? Gebaande paden als weggevertjes, nieuwsbrieven en Tupperware parties liet de brainstorm groep links liggen: MANNEN was het antwoord op de vraag van Yoni. De man moet immers de buien en de pijn van zijn vriendin lijdzaam aanzien, elke maand weer. Hij kan zich moeilijk verplaatsen in die onzichtbare PMS en de hevigheid van buikkramp (“uitstralend tot mijn knieën!”). Als Yoni hem nou de tools kan geven om zijn vriendin te vertroetelen, of gepast met rust te laten, was het idee aan tafel… Ja, dat is de onverwachte act of kindness waar het merk naar zocht!

REACTOR TEAM

Marleen den Hartog – als brainstorm facilitator
Fanny Evers – als brainstorm facilitator en contact voor casehouders
Jaap Romme – als projectleider, contact voor casehouders en brainstorm facilitator
Marjolijn Soelaksana – als moderator

EXTERN TEAM DOPPER

Merijn Everaarts – als initiator van de brainstorm
Lonneke Craemers – als brainstorm facilitator
Jeroen Gilles – als brainstorm facilitator
Arno van Herwijnen – als brainstorm facilitator

LOOPTIJD

april 2016

SKILLS

Brainstorm methodiek, facilitatie, moderatie, projectmanagement