Image
Top
Navigation
22 december 2017

3 branding proces inzichten waar je zelf ook iets mee kan

Werkend aan mijn eigen positionering als merkbouwer kwam ik op de vraag wat voor mij belangrijke inzichten zijn in mijn branding werk. Deze drie inzichten komen altijd terug. En hoewel ze nu als een open deur voelen, heb ik er een tijd over gedaan om te te zien. Ik deel ze graag met je!

 

Studio Snowpuppe kwam zelf op ‘Lights to inspire’. Van alle opties was deze raak!

De beste ideeën komen van mijn klanten zelf

Ik ben niet de gelikte Don Draper die de ene scherpe tagline na de andere briljante titel uit zijn mouw schudt. “Jij bent een facilitator Fanny!” riep een klant laatst, gevolgd door de vraag of ik wel eens in therapie was geweest. En inderdaad, je kunt mij het best zien als branding coach. Door de juiste vragen te stellen op het juiste moment loods ik mijn klanten door het proces van (re)branding heen. Meerdere keren bleek dat niet ik, maar mijn klant zelf een heel sterke naam of tagline bedacht. Zij konden daarop komen doordat ik met hen het avontuur was aangegaan en ze diverse opties heb gegeven waarmee hun eigen creatieve brein aan de haal kon gaan. Ja, mijn ego vind dat soms moeilijk. Maar ik weet dat die namen en taglines veel meer intern draagvlak hebben en veel langer leven dan Don’s uitspattingen.

Ik ben beter als ik het samen doe

Ik ben lang geneigd geweest om me af te zonderen en net zo lang te werken tot ik het perfecte antwoord kant en klaar naar buiten kon sturen. Dat werkt niet. Sterker nog, het werkt extreem demotiverend. In je eentje heb je natuurlijk wel eens een briljant idee, maar vaker draai je jezelf vast in doodlopende stegen of zelfkritiek. Juist door met anderen te werken houd je de energie hoog. Spreek goed af in welke fase van het proces je zit. Ben je aan het creëren en is niets te gek? Bouw dan op elkaars ideeën door met ‘Ja, en…!’ Moet je het beste concept kiezen? Zet dan je strenge bril op en stel elkaar kritische vragen. Werk je aan je eigen branding of communicatievragen? Ga dan met je billen bloot en vraag collega’s, vrienden en verjaardagsbezoek gewoon eens wat zij zouden doen. Je oude tante en jonge neefjes zullen je verrassen.

Met deze tekening valt meteen veel makkelijker over het idee te praten.

Het wordt leuker als ik mijn ideeën tastbaar maak

En tastbaar mag gewoon 2D zijn: getekend. Ik ga altijd gewapend met grote vellen papier, stickers, markers en kleurstiften naar klanten. Klap die laptop dicht, teken je uitdagingen, knip en plak een moodboard, you name it. Het maakt het zoveel makkelijker om je ideeen of uitdagingen aan anderen uit te leggen. En: het maakt je proces veel leuker. Voel je niet schuldig over je kindergarten stokfiguurtjes; ik durf te wedden dat jouw tekenmoment je meer inzicht en inspiratie geeft dat weer een Google Doc vol tekst waar na de laatste punt niemand nog naar om zal kijken. Punt.

 

Wil je mijn drie belangrijkste inzichten aanvullen met die van jou of heb je een vraag? Reageer in de comments of stuur me een mailtje. Ik kijk uit naar je reactie.

Submit a Comment

Posted By

Categories

Branding