Image
Top
Navigation
7 december 2017

De B.H.A.G. Dit is jouw meest onbeschaamde visie!

Wat is jouw BHAG?
Laatst bezocht ik een opdrachtgever die samen met zijn collega’s de visie en missie van zijn organisatie had omschreven. Ik voelde plaatsvervangende trots: een organisatie die tijd vrijmaakt om serieus haar raison d’être te bepalen, hoe fantastisch is dat?! Als merkbouwer is dat echt fijn, omdat het me vertelt dat deze club mensen echt heel graag wil.


De lange visie, de missie-visie, de volgepropte visie

Wat wel duidelijk werd, is dat het zelf omschrijven van je visie en missie knap lastig is. In dit voorbeeld werden de termen missie en visie omgedraaid. Kan gebeuren. Maar ook zag ik dat in de visie, het hoge doel, nog veel teveel informatie werd gestopt. Natuurlijk wil je ook daar je hele verhaal vertellen. Maar dat onthoudt niemand. Hoe pak je dat dan aan?

Voorzichtig gaf ik aan dat de visie nog veel meer uitgesproken mag zijn. En een heel duidelijke focus mag hebben. En dat die visie in eerste instantie ook gewoon ontzettend onhaalbaar mag lijken voor de buitenwereld: gekkenwerk! Maar wel inspirerend. “Hebben jullie wel eens gehoord van de Big Hairy Audacious Goal?” Nee, nog niet.

Het Grote Harige Onbeschaamde Doel

De term ‘BHAG’ komt uit het boek ‘Built to Last: Successful Habits of Visionary Companies.’ Van James Collins en Jerry Porras. Veel visies van ondernemingen focussen op korte- en medium termijn doelen: het team kan de visie binnen een paar maanden of jaren behalen. Ook zijn die doelen vaak meetbaar, denk aan omzet groei, tot de top-3 van de markt behoren etc. De BHAG geeft iets anders. Het is een strategische koersmaker en een emotionele aanhaker. Hoe ik dat precies bedoel? Een paar voorbeelden.

6 knettergoeie BHAG’s

Dopper wil de hele wereld PET-fles vrij maken.
Google wil de informatie van de hele wereld organiseren en het universeel toegankelijk en nuttig maken.
SpaceX wil dat mensen op andere planeten kunnen wonen.
TonyChocolonely streeft naar 100% slaafvrije chocolade.
Senz zal de hemel reorganiseren en iedereen inspireren om van het weer te genieten.
BRCK wil Afrika aan het internet verbinden.

“A true BHAG is clear and compelling, serves as unifying focal point of effort, and acts as a clear catalyst for team spirit. It has a clear finish line, so the organization can know when it has achieved the goal; people like to shoot for finish lines.” — Collins and Porras

Jullie droom

Voel je ‘m? Mooi! Nu is het tijd voor jouw grote droom. Als je nu eens loslaat wat je vandaag aan het doen bent. En wat er voor de komende dagen en weken in je agenda staat. Sluit je ogen eens en zie voor je hoe de wereld eruit ziet als jouw sterkste droom uitkomt. Wat voor impact heeft dat op het leven van mensen? Hoe wordt er over jouw organisatie gesproken? En, wat is er na die stap?

Je grote doel hoeft niet in een keer helder te zijn. Er de tijd voor maken, en samen met anderen bedenken wat jouw ultieme stip op de horizon is, is echter wel het eerste ingrediënt om er te komen!

Laten we het samen doen!

Wil je dat ik met je meedenk? Of dat we vanuit De Reactor een team samenstellen om samen jouw BHAG en missie te bepalen of aan te scherpen?

Let’s talk!

Submit a Comment

Posted By

Categories

Branding